A CONTENT ANALYSIS OF THE COVERAGE OF THE FINAL SIX WEEKS
~ OF OPERATION DESERT SHIELD IN
ARAB NEWS AND THE NEW YORK TIVES

SONJA M. OSBORNE-QUINNETT




A CONTENT ANALYSIS OF THE COVERAGE OF THE FINAL SIX WEEKS
OF OPERATION DESERT SHIELD IN

ARAB NEWS AND THE NEW YORK TIMES

An Abstract
Presented to the
Graduate and Research Council of

Austin Peay State University

In Partial Fulfillment
of the Requirements for the Degree

Master of Arts

by
Sonja M. Osborne-Quinnett

June 1991



ABSTRACT
This study looked at the coverage of the final six
weeks of Operation Desert Shield in the English Language

edition of Arab News, of Saudi Arabia, and The New York

Times.

This study ascertained that The New York Times while

clearly indicating it supported negotiation as a preferred
way of settling the Persian Gulf crisis, was cautiously
preparing the public for the possibility of an armed

solution. Of the articles from The New York Times included

in this study, 31% had negotiation as a theme with 27%
having military preparedness as a theme.

The situation for Arab News was a little different with
only 10% of their articles having negotiation as a theme,

while 49% had military preparedness.



A CONTENT ANALYSIS COVERAGE OF THE FINAL SIX WEEKS
OF OPERATION DESERT SHIELD

IN ARAB NEWS AND THE NEW YORK TIMES

A Thesis
Presented to the
Graduate and Research Council of

Austin Peay State University

In Partial Fulfillment
of the Requirements for the Degree

Master of Arts

by
Sonja M. Osborne-Quinnett

June 1991



To the Graduate and Research Council:

I am submitting herewith a Thesis written by Sonja M.
Osborne-Quinnett entitled "A content analysis of the
coverage of the final six weeks of Operation Desert Shield
ip Arab News and The New York Times." I have examined the
final copy of this paper for form and content, and I
recommend that it be accepted in partial fulfillment of the

requirements for the degree Master of Arts, with a major in
Speech, Communication, and Theatre.

Z/Q/Qif»\ Nl/ ; W»W

Major Professor

We have read this thesis
and recommend its
acceptance:

0D SO

Second Committee Meéber

Accepted for the Graduate
and Research Council:

(dlmr A gl

Dean of the Graduate School




ACKNOWLEDGEMENTS

The author wishes to express heartfelt thanks to Dr.
Ellen Kanervo, Professor of Journalism, Austin Peay State
University, for her aid, guidance and valuable time given
during the entire study.

Appreciation is extended to Professor Reese Elliott and
Associate Professor Paul Shaffer for their quidance. Also
to Dr. Donald Joyce, Director of the Library, and his staff
for their valuable assistance in making this study possible.

Additionally, the author wishes to thank her husband,
not only for insisting that she use the opportunity to
achieve her Masters Degree, but also for providing the first
ever copy this author had seen of Arab News. To my
children, Yonni, Lawrence, and Robyn, I say thanks for your
understanding of the times when I needed to be left alone
with my work.

Finally, I extend my thanks to Mrs C. Sué Ball, whose
valuable assistance and encouragement helped to make this

study a reality in spite of the trials of Operation Desert

Storm.



TABLE OF CONTENTS

List of Tables

Chapter
1 INCECANCLION wswuissnesnsins CEEEEE TR R e e e
2 Literature ReView .....ccecesececcscsscssoscssses
4 PAENOAGLENY . 6w she B § % s i £ 68 EES § a5 EER §EHFFA
4 Presentation of Findings .....cccccccuceectcnncs
5 DIiBCUSBILON & coven oo oioin oo o ne oo sesssssse s ssnss
RETOYENCEB & ¢ viv svis v o st 665 o 06 o0 iois oo s o s oie s 6808 8 008 888 8508

Appendix ..c.cccccssiscavessensurssresesnssnescsssse e



LIST OF TABLES

TARRE PAGE

1. Location of Articles on Operation Desert Shield
in Arab News and The New York Times by
Number and Percentage

2. Origin of Articles on Operation Desert Shield
Used in Arab News and The New York Times by
Number and Percentage

3. Geographical Datelines of Articles on Operation
Dgsert Shield in Arab News and The New York
Times by Number and Percentage ............... 35

4. All Articles on Operation Desert Shield in
Arab News and The New York Times Coded for

their Stance on Military Action by Number and
PEYrCONLAGE: :uevus s dins & pie S5 R 50500 s & @56 36

5. Types of Articles on Operation Desert Shield in
Arab News and The New York Times by Number
ANd PAXrcOntage sessnssrssnransasssissssnedseas 37

6. Themes of Articles on Operation Desert Shield in
Arab News and The New York Times by Number
and Percentage .......cccccccececcsccscsscscns 38

7. Total Government Sources Quoted in Articles on
Operation Desert Shield in Arab News and The
New York Times by Number and Percentage ...... 39

8. Government Sources Quoted in Articles on
Operation Desert Shield by Number, Identified
and not Identified i:iissssscsnssssonssvesmenee 40

9. Total Sources Quoted in Articles on Operation
Desert Shield in Arab News and The New York
Times by Number Identified and not
Idontified isssssvssousomssncanssdsissanssnssns 41

10. Military Sources Quoted in Articles on Operation
Desert Shield by Number, Identified and not

Identified ..cissssonssnrposnsisssoseosessvcon 42

11. Total Identified and not Identified Sources
Quoted in Articles on Operation Desert Shield
in Arab News and The New York Times by
Number and Percentage ..........eeeeeeeeonnnns 42




12. Total Types of Sources Quoted in Articles on
Operation Desert Shield in Arab News and The
New York Times by Number and Percent not
TABNEALI8E criveinssssnnvsonepispssoamnannnnsd 43

13. Total Government Sources Quoted and Those not
Identified in Articles on Operation Desert
Shield in Arab News and The New York Times
by Number and Percentage .........ceceeveeenes 44

14. Nationality of Military Sources Quoted in
Articles on Operation Desert Shield in Arab
News and The New York Times by Number and
Percent not Identified ...........cicieeeecnnn 45




Chapter One
Introduction

This thesis is a content analysis of the coverage of
the crisis in the Persian Gulf for six weeks beginning
December 6, 1990, with the cut off date being January 17,
1991, the day on which Operation Desert Shield became
Operation Desert Storm. The analysis will be of the
coverage contained in Arab News, the first English language
daily newspaper of the Kingdom of Saudi Arabia, and the New
York Times.

The country of Iraq emerged from its eight year war
with Iran as "...the only serious military power in the
Gulf" (Marr, 1991). At the close of that war, Iraq had a
standing army of more than one million persons which
included the elite soldiers of the Republican Guard. Their
military equipment included "...more than 5,500 tanks, more
than 7,000 armored personnel carriers and more than 3,500
artillery pieces" (Marr, 1991).

In addition to this, Iraq was reported to have the
largest stock of chemical weapons in the Third World, to
have improved the range of the Soviet Scud missiles it had,
and to have tested a rocket which, "...it hoped would
ultimately carry a satellite into space..." (Marr, 1391).

The costs of the Iran/Iraq war, which included the
armament of this mighty military machine, left Iraq deeply

in debt, not only to its Arab neighbors, but also to the



West. The figure was estimated to be somewhere between $30

and $35 billion (Marr, 1991). This amount increased by

about $10 billion toward the end of July 1990.

With the drop in the price of oil during the first half
of the year, Iraq’s ability to repay its loans diminished
and President Saddam Hussein again sought financial
assistance from his neighbors. They refused. Saddam’s use
of his available cash to expand his military machine and not
pay his debts, was of some concern. “"Instead of reordering
his priorities and scaling down his ambitious military
program, Saddam blamed Kuwait, a defenseless neighbor, and
the UAE [United Arab Emirates) for lower oil prices" (Marr,
1991) .

Iraq used the 1920s boundary dispute as the stated
basis for its displeasure. These boundaries had been drawn
just after World War I and had granted Iraq "...only 26
miles of shoreline and [left them] without a port on the
Gulf" (Marr, 1991). This was not the first time the world
was hearing about Iraq’s displeasure on that issue.

In 1961, Iraqi leader Abdul Karim Quasim claimed Kuwait
as an historical part of Iraq, stating that the separation
after World War II was an arbitrary decision made by Great
Britain (Fromkin, 1991). Britain dispatched troops to the
area and the Iragi invasion of Kuwait was averted.

Twelve years later another Iraqi leader, Ahmad Hasan
al-Bakr attacked Kuwait using the same premise. "This time

other Arab states came to Kuwait’s support, a deal was



struck, Kuwait made a payment of money to Irag and the
troops withdrew" (Fromkin, 1991). This action in 1973 was
in spite of the fact that Iraq had formally relinquished its
claim to Kuwait in 1963 (Marr, 1991).

The claims made by Iraq were unfounded. Indeed, Saudi
Arabia could have made a territorial claim to a large
portion of what is called Iragq.

This country did not exist before World War I, and its
inception was the result of an administrative convenience
which united the three former Ottoman provinces of Basra,
Baghdad and Mogul (Fromkin, 1991). The linking of
incompatible populations of Shiite and Sunni Muslims,
Assyrian Christians and Jews, and the Kurds was called by
the British, "Iraq - the well-rooted country - in order to
give it a name that was Arabic" (Fromkin, 1991).

The boundaries for this new nation included "...all the
land west of the Euphrates River, all the way to the Syrian
frontier...which was formerly claimed by Ibn Saud of
Arabia." To appease him "...the British transferred two-
thirds of the territory of Kuwait, which had been
essentially independent for about two centuries” (Fromkin,
1991).

These boundaries were originally created to protect the
new nation of Iraq in 1922 and were denounced in the 1960s,
the ’'70s and now again by Saddam Hussein in the 1990s.

When Iraqg’s financial problems intensified, Kuwait

became the scapegoat for all the ills of Irag, and when



Kuwalt reneged on a promise to cut oil production in order

to drive up prices on the world market, the situation

between the two nations worsened. In a move which seemed to

add insult to injury, Kuwait reminded Irag of its unpaid
debts to them (Marr, 1991} .

In an address to the Arab league summit on May 30,
1990, Saddam Hussein said that the economic measures against
his country were tantamount to war. In another speech
around the middle of July, Saddam indicated that if talks
did not produce the desired results, he would "resort to
effective action" (Marr, 1991).

Saddam Hussein contacted the United States Ambassador
to Iraq to ascertain what her nation’s position was on the
dispute between Iraq and Kuwait. The matter was passed up
the United States diplomatic chain of command on to the
Secretary of State, James Baker. Consequently, "...the U.S.
Ambassador to Iraqg, on Baker'’s direct orders, told Saddam
Hussein in late July that the U.S. took no position on
Iraq’s border and economic dispute with Kuwait. A week
later, Iraq invaded the emirate” (Ogden, 1990). The date
was August 2, 1990.

Prior to and during this aggression, Saddam’s
threatening rhetoric led to the belief that the Kingdom of
Saudi Arabia would be the next in line to be occupied. The

unchecked movement of the Iragi occupying forces through

Kuwait toward the border with Saudi Arabia led to a meeting

between the Secretary of State, James Baker and King Fahd.



5

After that meeting, there was a formal request from the King

to President George Bush for the protection of the United
States Armed Forces from the likely invasion by Iragqg.

King Fahd had reason to be concerned about an invasion
by Iraqi forces. 1In the 1960s and 1970s several dissident
left-wing Saudi groups had been given safe haven by Iraq and
had operated from there (Long, 1991). The Saudi monarch had
no way to determine whether these factions formed part of
the Iraqi military, or indeed if they were involved in any
section of its chain of command.

"The year 1990 beckoned as a year in which the United
States intentions and its ability to affect events in the
Middle East would be tested" (Hunter, 1990). As farsighted
as Hunter may have been when he made this statement, he
could not have perceived the extent to which this was
prophetic.

The first United States troops arrived in the Kingdom
on August 8, heralding the start of the most massive
deployment of American troops since the Vietnam War. Other
troops of the United Nations member countries were
dispatched, but America maintained the majority force.

Iraq’'s aggression against Kuwait created a '‘new world
crisis’ and the media raced to be on the spot. The invasion
and occupation of Kuwait was complete before United States
reporters got on the scene. Television reporting of the
invasion was severely hampered by the lack of photo

opportunities, and Lane vernardos, director of Special



Events, CBS News, said, "We’ve gone back to the basics of

reporting and using skills not utilized in this business as

much as they ought to be. It is nice to be back to real

reporting for a while" (Broadcasting, 1990).

As the standoff on the "line in the sand" continued and
built up to armed conflict, coverage in the media of the
United States was constant, but not much is known about
coverage in the press of Saudi Arabia.

Purpose

The purpose of this study is to look at the coverage of

this conflict given by two newspapers, the English language

edition of the Arab News, of Saudi Arabia, and The New York

Times.

Because the geographical vantage point of a newspaper
determines its gatekeeping policies with regard to daily
reporting, and this situation is even more heightened in a
crisis, the observation by Womack (1981), that "...the
selective attention of various newspapers supplied quite
different world views to their readerships," provides the
basis for this study. The choice of one Middle East
newspaper, its country deeply involved and committed, its
reporters familiar with the scene, and the choice of one
Western newspaper, its country also deeply involved and
committed, but whose reporters are foreign to the scene,

should provide variances in news reporting, emphasis, and

themes.

"Phe difference between the world as presented in the



news and the world as it really exists is a fundamental
problem for responsible journalism," says Womack (1981), but
Brown (1979), in referring to the gatekeeping function of

the press says, "...although subjective, it, [the paper,]

reflects the readership it purports to serve."

The New York Times, while not the largest paper in the

United States is among the most prestigious and seen as one
of the major vehicles of the American prestige press
(Barranco & Shyles, 1988; Mathurin, 1967; Nacos, 1990).

Along with the Washington Post, The New York Times is

considered to be the most widely read outside its area of
publication. Both papers have also been considered to be
the trendsetters, the "...foremost leaders and agenda
setters for the rest of the print and electronic media and
that they influence the news judgment of other organizations
heavily" (Nacos, 1990).

Daugherty and Warden (1979) quoted Charles H. Wagner

from his article on Elite Newspaper Opinion and the Middle

East: Commitment Versus Isolation as indicating that The New

York Times’ stand on the Middle East was indicative of its

large Jewish readership. Barranco and Shyles (1988) also

found that Israel, its issues, events and leaders received

more coverage in The New York Times than Arab nations. But

in their own study, Daugherty and warden (1979) concluded

that the predominant theme in the editorials of The New York
Times was "...one urging a negotiated peace between

belligerents: neutrality.”’



However, they acknowledged that there was "some
evidence of a pro-Israeli tone in the press...more evident
in the overall picture than in any partisan prejudice."
But, in a 1979 study Mishra found that of the leading

newspapers he studied, The New York Times coverage of Middle

East news "...provided more pictorial items and gave most
attention to the hard news."

Mowlana (1976) noted that the attainment of modern mass
media in the Arab world had preceded literacy. This meant,
therefore, that the workers in, and consumers of, the media,
and in particular the printed media were the elite. This
situation has remained static. Over the years there have
been few changes. "...The press in the Middle East
continues to be an elite-oriented medium through which the
intelligentsia and the ruling political and economic elites
articulate their goals and reflect their perception on
domestic and foreign policies" (Mowlana, 1976).

Because Mowlana'’'s study did not mention any one nation
in particular, his analysis has been applied to all Arab
nations. That the crisis in the Gulf caused changes in the
region is without doubt, and the media of the region became
part of that change. It has "enlivened the once docile and
heavily censored Saudi press in ways unimaginable not very
long ago..." (Rossant, 1991).

The Arab News is the first English language daily of
the Kingdom of Saudi Arabia. It is printed "...for

distribution in the Arab countries, and not in Europe..."



(Skuse, January 21, 1991). Circulation is presently 80,000

copies per day, a figure which does not include

subscriptions, and according to the marketing manager in

Jeddah, this makes the Arab News the largest paper of its
kind in the Arab World (Othman, February 23, 1991). There
are subscribers in London, the United States, Oman, Qatar,
Jordan, the United Arab Emirates (UAE), Syria, Sudan, Egypt,
Japan, and before its occupation, Kuwait. These subscribers
receive copies on a regular basis, as do some universities
and colleges throughout this country.

Arab News is printed both in Arabic and in English with
the latter being a translation of the former giving it a
wide readership which includes not only the local population
in Saudi, but also the Arab diaspora. This paper serves an
important function by being one of a very few sources of
news from the home front for many Arabs who live in
voluntary exile. Whether it represents the current views of
the Kingdom is uncertain, but if Brown (1979), is to be
believed, it is safe to say it reflects the views of its
readership.

Justification

The involvement of the United States government in wars,
other military confrontations, and conflicts and the
representation of these situations by the media have always
been sources of much dispute (Chandler, 1972; Elias, 1978;
Emery, 1972; Geyelin, 1976; Hammond, 1988; Kinnard, 1975/76;

Mathurin, 1967; Merrill, 1988; Nacos, 1390; Nagy, 1390;



10

Newsweek, September 11, 1989; Patterson 111, 1982, 1984,

1984; Shelly, 1968; Sherer, 1989; Steele, 1985; Williams,

1989; Zaroulis, 1984).

For example, in 1957 the press using governmental
information had wholeheartedly pronounced Fidel Castro dead
and the Cuban revolution smashed, when the news reporter,
Herbert L. Matthews dropped his bombshell. Castro was alive
and well, and the revolution was far from over, for Matthews
had interviewed him in the Sierra Maestra mountains of Cuba
on February 24, 1957. Matthews was later accused of
"...losing Cuba for us..." by the government and many of his
colleagues of the press (Aronson, 1971).

Years later in speaking to the executive editor of Time
news magazine, Turner Catledige, on the Bay of Pigs issue,
President Kennedy remarked, "If you had printed more about
the operation you would have saved us a colossal mistake"
(Aronson, 1971).

Catledige was understandably skeptical (Aronson, 1971),
for in spite of Kennedy'’s candor after the fact, it is
doubtful whether he would have really appreciated the
intervention of the media prior to the Bay of Pigs. Whether
or not the President would have appreciated coverage prior
to the invasion, he seemed to acknowledge, by his comment,
that such press coverage would have set the agenda for

public discussion of the merits of such action.

"It [the press] may not be successful much of the time

in telling people what to think, but it is stunningly



11

successful in telling its readers what to think about"

(Cohen, 1963). Ever since Cohen wrote these words, scholars

have investigated, studied, and researched in attempts to

prove or disprove his thesis.

Earlier social science studies found that the media had
only minimal effects on attitudes; however, later
researchers have turned up "...empirical evidence of an
agenda setting effect of the media" (Nacos, 1990).

The coverage of any crisis by the media not only
heightens, but assists in the shaping, forming or bolstering
of the opinions of the public. Coverage is not limited to
the straight reporting of the events or its effects.
Nowadays a lot of interpretative reporting is also presented
for public consumption (Nacos, 1990).

The responsibility of interpreting the news was not
always that of the reporter. In fact, before the 1950s, the
reporter’s job was to be as objective as possible. But
change took place in the 1950s and again in the 1960s, and
the job which was primarily the forte of the columnists, now
was extended to include reporters as well. Nacos, in her

book on The Press, Presidents, and Crises, quoted Peter

Braestrup from his book The Big Story. Braestrup traced the

roots of this change in the Washington Post and The New York

Times to the 1950s "...when some license had been given...to
ordinary reporters (as opposed to columnists, whose

independence was generally accepted) to interpret and

explain the news within so-called straight news stories"



12

(Nacos, 1990).

Because public support for any military involvement is
crucial, and because it appears that there is an indication
that the media agenda causes the public agenda (Salwen,
1988), it is important to examine the content of the press
stories dealing with the Gulf crisis leading up to the
conflict. This is important to ascertain what kinds of
information the public was being given to make informed
decisions about the crisis.

In any democracy, the decisions the public makes in
time of crisis are vital. Decisions can only be made
properly if the public is given enough information on the
problem and about the background of the problem (Chu, 1973).
The role of the press in providing the information necessary
for the public cannot be understated.

A look at the main areas of themes, sources and
emphasis would provide some clues. In the area of themes,
what issues were raised? How often was the subject of oil
mentioned in relation to the conflict, and how often was
Iragi aggression against Kuwait mentioned?

Sources examine the accreditation of the news. Were
most of the sources military? Were the people quoted
politicians? Were the news sources reporters on the spot?
Were they identified, and how?

In the area of emphasis, how often was negotiation, as
opposed to military preparedness and action, mentioned? How

often, if ever, was the effect of the crisis on civilians of



13

both sides mentioned?

Was the coverage of the crisis more positive in the

Arab News than in The New York Times? Which paper mentioned

"oil" as a factor more often? What of the accreditation of
the news? Did either of the papers mention the background
to the aggression against Kuwait by Iraq?

Was the press concentrating on the events, the players,
or the build up of military strength?

By doing a content analysis of the chosen newspapers,
we can examine where the emphasis was being placed, what
sources were being used, what themes were being portrayed,

what public agendas were being created.



Chapter Two
Literature Review

The pages of the history of the United States of
America are highlighted by violence and conflict. From the
earliest days of settlement and colonization to the present
day, there is a steady trail of conflict and violence both
at home and abroad. Yet, there is a belief that Americans
are a peaceful people (Devine, 1965) .

"...in the absence of a common mystique of blood and
soil, it is the political creed of the Declaration of
Independence that holds the nation together. America’s
national identity and its political principles are
inseparable" (Siegel, 1984).

As a nation, America has gone to war for independence
in 1776, for honor and trade in 1812, for territory in 1846,
"...for humanity and empire in 1898, for neutral rights in
1917, and for national security in 1941" (Devine, 1965)
From 1945, America chose as its reason for involvement the
defense of the democratic way of life which led to conflicts
in Korea, Vietnam, Grenada, Panama, and now the Persian
Gulf.

The huge costs and mass casualties of World War I had
led many Americans to rethink the idea of involvement in
conflicts outside of their borders, (Cole, 1953; Fish,
1962). 1In the 1930s, a series of Neutrality Acts were

passed which were designed to keep the nation out of any

14



15

more European wars (Cole, 1953). These acts, however, were

revised in November, 1939, to allow America to become the

"...arsenal for the democratic belligerents" (Cole, 1953).
This was as close to involvement as the American people were
willing to get. Roughly 85% of the population were against
involvement in a war unless America was attacked first
(Fish, 1962). The 1930s loomed as a period in the history
of America marked by a mood of "isolationism" (Devine,
1965).

The onset of war in Europe and the resulting
polarization of the American public into "interventionists"
versus "isolationists/non-interventionists," led to a
struggle which still persists today. Prior to World War II,
the Kellogg-Briand Pact was trotted out in defense of
criticism of isolationism and non-intervention, but the
attack on Pearl Harbor united both factions of the public
behind a President bent on war (Devine, 1965; Fish, 1976;
Melosi, 1977; Siegel, 1984).

The self-defense clause of the Kellogg-Briand Pact had
come at too high a cost in American lives, and the conflicts
which have followed since World War II have been in the
defense of the American ideal, democracy, and against
communist regimes (Devine, 1965).

The governments of the principal players in the Persian
Gulf crisis do not fit either of the criteria for American

involvement The legitimate government of Kuwait could not



be called a demOCracY: nor the regime of Saddam Hussein,

communist. What then was the reason given for intervention,
and would the American people support it, given the
information they were presented with and their history of a
policy of non-intervention in military conflicts.

In any crisis Situation, the flow of information about,
and/or around it is very important. When that crisis
concerns military involvement, the need for a controlled
flow of information is not only necessary, but also
desirable.

In World War II, President Roosevelt recognized this
and, "...almost all information concerning the war
originated with official sources and could be withheld as
authorities saw fit. Moreover, military authorities
accredited all reporters who entered the war zones, and
those few whose attitudes were suspect, or whose reporting
had proven obnoxious, were banned" (Steele, 1985).

President Roosevelt recognized the important role of
the press in public opinion and managed the news, thereby
generating the public support he so badly needed for the
war.

As of December 6, 1990, the Crisis in the Gulf had been

existing for almost 20 weeks. During that time there had

been continuous coverage of the build up of coalition forces

in the area, the negotiations that had been continuing, and

the United Nations actions and reactions to the situation.

The stage was being set, the major players were being



17

identifie i
d, and it appeared as if there was no newscast or

You could not get away from it on radio,
television, or in the print media.

According to the agenda-setting hypothesis, when the
news media‘’s agenda of issue priorities has been covered by
them for some time, these agenda will be adopted by the
public as their own agenda (Salwen, 1988). In the 1988
study done by Salwen, the findings indicated that after a
period of five to seven weeks, there was evidence of the
public’s adoption of the media agenda. He found that it was
"...not the mere coverage alone, but the continuing
endurance of an issue or issues in the news media [that]
determine what the public will think about." The extensive
coverage of an issue by the media transmits not only
information on it, but also indicates to the public that
this issue, and the media’s view of it, has a certain
legitimacy (Salwen, 1988). The issue, therefore, takes on
not only an air of importance, but also an air of urgency,
and that urgency is transferred to the public. But the
issue must be clearly defined and the information concrete
for this to take place.

Yagade and Dozier (1990) found that if an issue is too
abstract, the media have difficulty in setting the public

agenda. No amount of coverage could make it appealing or

urgent enough to be adopted. Issues that were considered by

the public as concrete were easily visualized and the media



18

were successful in setting the public agenda. Yagade and

Dozier concluded that "a threshold point may exist where an

issue is just too abstract to be changed on the public

agenda by media Coverage because (a) the issue is too

difficult to visualize, and (P) the information is too

complex, requiring too much cognitive work to process."

Whether the issues covered by the papers under study
fall under abstract or concrete are left to be seen. Of the
coverage of World War II news, there seems to be little
doubt of the role the media played in setting the public’s
agenda. Steele (1985) reported that the attitude of the
newsmen of World War II played an important part in the
success of their press coverage. That coverage, he
contends, "...did indeed help sustain public morale, and
journalistic patriotism undoubtedly played a role" (Steele,
1985).

This conclusion reached by Steele seems to support the
idea that the content of the media is shaped primarily by
the journalists themselves. It is dependent to a large
extent on their background, their education, their political
affiliations, their socio-economic background (Aboubakr,
1977; Bagdikian, 1973/74; Brown, 1979).

In a study of American press correspondents in the
Middle East, Sreebny (1979) found that, on the average, they
had a total of 20 years’ news experience, 14 of which were
in foreign correspondence, though only five and a half of

that had been spent in the Middle East. In spite of; or



19
because of, that their knowledge of the local languages was

minimal at best, Only one in eight knew Arabic well enough

to translate news releases (Sreebny, 1979). This, of

course, tended to inhibit their reporting (Sreebny, 1979).

The correspondents themselves indicated that they needed

education about the 'region’s languages, history, and

cultures" (Sreebny, 1379). They indicated this education is
necessary for them to cover stories from that region, and it
would assist in the proper selection of reliable sources.

The selection of news sources by journalists is the
result of the use of a specific set of attributes. Dunwoody
and Ryan (1987) indicate that these sources must be,
"...able to communicate...accessible to reporters...at least
minimally honest and reliable...[and] perhaps most
important, they must be credible."

There have been very few studies which have examined
the sources of news. Solaski (1989) quoted a 1973 study by
Sigal in which he found that "...most front-page stories in

The New York Times and the Washington Post, relied heavily

on government officials." Over the years, the unidentified
source has been making increasingly frequent appearances in
the media, and in a study done by Algraawi and Culbertson

(1987) it was found that, "limitations placed on news-source

accessibility by societies with controlled press systems may

reduce attribution specificity..."

When covering any story anywhere, how do most

journalists go about it? Do they have preconceived ideas



20

about what facts they will find, or do they begin their

research with an open mind? 1p a study done by Stocking and

La Marca (1930), it was discovered that although most

journalists formulate hypotheses when working on a story,
this did not deter them from seeking to determine the truth

of the matter. And while this practice is widespread, these

journalists also formulate "...competing or alternative
hypotheses in half of the story descriptions containing
hypotheses" (Stocking & La Marca, 1990). This indicates
that while harboring assumptions about the story they are
going to cover, most journalists seem to keep opposing
assumptions in mind, which would seem to auger well for fair
reporting.

But fair reporting is only one side of the coin. Reed
and Cline (1981) indicated that bias is a factor of
reporting. The main areas of bias are organizational,
situational, and political (Reed & Cline, 1981). They used
Hofstetter’s definition of political bias, "selectivity that
is based on political prejudices of news personnel,
individually or collectively." Situational bias was defined
as coverage "influenced by a set of circumstances that may

or may not be related to the structural biases of the

medium" (Reed & Cline, 1981).

Reed and Cline went on to quote Edward J. Epstein from

his book News from Nowhere as saying that, "...news 1s

problematic...its final formulation is, to no small extent,

. . "
a product of an organization.



21

Organizations are made up of people and the attitudes

held by top executives of the media house also influence the

types of stories carried. NBC executive News Director Don

Brown, in making a comment on the lack of direct information
coming out of Kuwait after the invasion by Iraq, said, "the
Middle East is one of those areas where rumor and
misinformation is almost an art form" (Networks struggle
to..., August 31, 1990). It is not unreasonable to suggest
that this attitude may be held by other top executives in
the U.S. Media and would, therefore, influence the tone of
the stories carried by them.

The daily newspapers of the United States are not known
for outstanding international coverage (Lent, 1977). This
has primarily been due to the fact that the United States
has been perceived as a major news source because of its big
power status rather than a receiver of news (Lent, 1977).
Coverage of international news has been relegated to dealing
with the bizarre, the East-West relations, and crises; and
this situation can be applied to the news from the Middle
East (Lent, 1979; Mishra, 1979).

News items in the American press from the Middle East
have dealt primarily with Arab-Israeli relations and, for

the most part, have surfaced in the times of confrontation

(Barranco & Shyles, 1988; Daugherty & Warden, 1979; Lent,

1979; Mishra, 1979; Perloff, 1987; Reed & Cline, 1981). 1In

a survey of five major papers, Mishra (1979) found that on

an average, only 5.1% of all items dealt with Middle East



22

News, with 66.2% of those articles being hard news stories
and news round-ups. He found the coverage to be
"...concentrated in Israe] (33.97%), Egypt (25.64%), and

Iran (16.35%)," and that it dealt for the most part with

internal and external politics, Arab-Israeli conflict, and

American interests.

In their study, Daugherty and Warden (1979) also had
similar findings and indicated that although the predominant
theme of the editorials in their study could have been said
to be neutrality, there were more Anti-Arab editorials in
the ll-year period analyzed. They mention, however, that
there were two years in which Arab support peaked and
exceeded Israeli support, 1971 and 1977. "During these
years, a single personality captured the attention of the
press, Anwar el-Sadat" (Daugherty & Warden, 1979).

The arrival of Sadat on the political scene not only
caused a change in the press support for the Arab nations,
but also had an effect on the images of Arabs presented in
the press. The presentation of these images in the prestige
press was part of a study by Belkaoui, (1978). Between 1966
and 1974 the images of Arabs were not constant, and a shift
was observed in which one Middle East leader, Nasser, was
portrayed as a villain, and in 1974, another leader, Sadat,
of the same country, was portrayed in a much more

sympathetic manner (Belkaoui, 1977). This change was also

seen in the portrayal of the Arab world in general, which in

1967 was "described as an emotional, angrily chanting



23
atomized mass...emerged in the 1970s with a ney spirit of
achievement, unity, pride, and honor" (Belkaoui, 1977).

But who decides the types and tone of the stories which

appear in the press? According to Brown (1979), the press

only reflects its readership. Brandner and Sistrunk (1966),

while not being able to answer their research question, (do
newspapers mirror or mold the values of the community),
indicated that the editors in their survey probably mirrored
the value system of the community they served. However,
Mishra (1979) indicates that "...the accuracy of coverage is
affected by such gatekeepers’ problems in processing the
news as leveling and sharpening effects."

Kinnard (1975/76) quoted Major General James C. Smith,
who, when referring to the press and Vietnam, said,
"...editors, not reporters, cause the trouble and the bad
press." This comment was because the editors refused to
print a series of stories a reporter turned in on the
military because it was too complimentary. The press, he
felt, was only interested in "...the violent aspects of the
conflict" (Kinnard, 1975/76).

Perloff (1987) quoted Fields and Schuman (1376) as
saying that "...People appear to look into the world and
somehow see their own opinion reflected back." If this is
true, then when the opinions of the reporters and the

editors clash, how does the public get the correct

information? To ensure some likelihood of achieving this,

Stempel (1985) indicated that, "the informed citizen cannot



24

afford to get news from only one source." The choices to

exclude or include items which reflect various viewpoints is
the function of the gatekeeper of the media house. And
while the gatekeeping policy of each media house is
determined to a large extent by the editorial policy,
according to Brown (1979), there is a need to determine to
what extent the gatekeeper’s decisions are a reflection of
the sociological conditions which may underlie his choice.
Stempel (1985), says, however, that the gatekeeping function
determines the mix of the stories rather than the selection.

Aboubakr (1977) also says, like Brown (1979), that the
gatekeepers are products of their socio-economic
environment, but he went one step further. Aboubakr (1977)
says, "their [gatekeepers] choice and selection of news
becomes more militantly active in promoting the priorities
of the socio-economic structure to which they belong."

1f, as Aboubakr (1977) contends, our shared media
information has created new neighbors for us, then the
crisis in the Persian Gulf should have caused a change in
the images of Arabs and the support for Arab nations in the
press.

This new neighbor situation should have necessitated

the delivery of background information necessary for the

public to change its opinions and agenda. What then were

the themes covered, the sources used, and where was the

emphasis placed?

The hypotheses which have evolved, therefore, are:



25

That i s s ,
foreign military intervention in the crisis would

be more supported in the Arab News than in The New York

Times.

Because of the American history of reluctant

intervention, this researcher believes that this

hypothesis will be supported. Moreover, as was
mentioned before, neither Kuwait nor Iraq fit any
category for defense, as had been the case in previous
military conflicts in Vietnam, Panama, and Grenada.
That the coverage in Arab News had more instances
mentioned of military preparedness and action as
opposed to negotiation.

As was mentioned above, America’s history of non-
interventionism would lead to a stance of negotiation
rather than military preparedness. Because of that,
this researcher believes that this hypothesis will
stand.

That there would be more total coverage of Operation
Desert Shield in Arab News, as a percentage of the news

hole, than in the New York Times.

While the presence of American troops in the "line in
the sand" stand-off indicates American involvement and

concern at home, the kingdom of Saudi Arabia was more

deeply involved. Not only were their borders

threatened, their population at risk from Iraqgi missile

attacks, and the peace of their country at stake, but

the resulting disruption of the balance of power in the



Middle East affected them greatly. This researcher

contends, therefore, that this hypothesis will stand.



Chapter Three
Methodology

Three important questions which must be answered before
any content analysis can be undertaken are: (1) what
newspapers should be used, (2) what issues of the
publications should be used for analysis, and (3) what

should be measured?

The newspapers chosen were The New York Times, printed

and published in the United States, and Arab News, the first
English language daily of Saudi Arabia, although it is also
published in Arabic. Arab News is not only a paper for
Saudi Arabia. It is published simultaneously in Riyadh,
Jeddah, Dhahran, and Cairo, and has subscribers in Europe,
England, and the United States of America.

The choice of the sample was determined, not by using
the deadline date set by the United Nations, but using the
date the air war started as the point of termination. A
sample of six weeks issues back from that date should
provide an adequate sample for research, producing a number
far in excess of that recommended by Stempel (1952). Based
on his research, he indicated that a "...sample size beyond
12 does not produce marked differences in the results.”

An important factor in making the decision on which

issues to include was the availability of issues of Arab

News. This researcher felt that it would have been

preferable to take a random sample of all issues of both

27



28
publications between August 2, 199p (the date of the

invasion of Kuwait), ang January 17, 1993 (the beginning of

the air attack). However, all copies of Arab News could not

be obtained within the United States, or even from their
London Office, for the study.

Arab News is received by some universities throughout
this country, but most discard one copy after a new issue is
received. Others hold one week’s issues, but this
investigator found no institution which kept the issues for
longer periods or put them on micro film. This left what
was available at Austin Peay State University which, at that
time, were on their way to being discarded. The issues
between December 1, 1990, and January 31, 1991, were kindly
rescued by the library staff.

The issues of the papers used began at December S,
1990, with the cut off date being January 17, 1991. 1In both
papers, the Economics and Sports sections were excluded.
This was done even though there were some articles within
the economics section which referred to the Crisis, but
coding these proved extremely difficult because the themes
under investigation were not covered by them. The articles
in this section were not about the Persian Gulf Crisis, nor
did they cite economics as a causal factor of the crisis,

but rather, mentioned it briefly as a causal factor of the

economic climate.

Measured in all issues were the following categories:

a. Total number of items on the Gulf Crisis.



29

b. News Sources/bylines.

€. Location of al]l items on the Gulf Crisis (i.e.

within which sectjion of the paper they were) .

In te
rms of measurement, all news stories, opinion,

editorials, and features dealing directly with the Persian

Gulf crisis were included. This involved stories on

political activities, diplomatic activities, and anything of
a social nature which pertained to the Persian Gulf crisis.

The coding of the stories, editorials, features, and
opinions/letters was done in nine categories. "Military
preparedness - war, " “negotiation - settlement," "oil,"
"aggression against Kuwait," and "economics as a causal
factor of the conflict," were the major categories. Also
investigated were the following: "the effects of the crisis
on civilians," "background information on the Crisis," and
those which mentioned the need to get Saddam Hussein out of
power. There were several stories with more than one theme.
For example, a story on military preparedness had within it
the effects a chemical attack by Iraq would have on the
civilians of Saudi Arabia and Kuwait. Stories with multiple
themes were therefore given multiple codings.

All items included in this study were coded on a scale
of five ranging from "strongly support” to "strongly
against," with the middle ground being "neutral® to

determine their advocacy of United States led military

action against the occupying forces within Kuwait.

In the items coded, "support" was defined as being in



30
agreement with waging war to evict Iraq, and "strongly

support", as being without reservations. Items which were

in favor of military options, highlighting equipment and the

readiness of the troops to do battle, were deemed

supportive. In the neutral category fell all those stories

which presented the facts and had no opinion one way or the
other.

The items which were coded as "against" were those in
disagreement, but could see the side of support, and
"strongly against" were those who were in total disagreement
with a war. The stories which pointed to the anticipated
loss of life, the huge costs of war, and highlighted
negotiation as the main alternative, were deemed to be
against to the degree of the tone of the article.

The origin of the stories proved an interesting
observation and was deemed worthy of categorization. There
were fewer stories in the Arab News on the Gulf Crisis with

a local/Arab byline, while in The New York Times, there were

more stories which had correspondent bylines. Origins then
were coded into "Wire services," "Reporter bylines,” and a
further coding of sources quoted within the stories

themselves was undertaken.

The categories suggested by Graber (1990) provided the

basis on which the final categorization was built. This

included the following main categories:

1 Governments. This included not only the American,

the
Saudi, and Kuwaiti governments, but also those of



31

section for the Pentagon. All American government
officials quoted in the articles who were not
identified as being Democrats were included in this
section.

b. King, Royal family members/government officials

C. Democrats (U.S.)

d. Coalition governments

e. Iraqi government

f. Iraqi supporters

2. Military. This section contained the following sub
categories:

a. American

b. British

c. Saudi

d. Other Coalition military.

For each category and sub category, there was a column
for those persons not identified by name, or the name of the
office when there is only one person who can hold that post.
For example, in an article which mentioned the source of its

quote as "the President," would have that source coded as

identified, but "a member of Congress®” was coded as

unidentified.



Chapter Four
Presentation of Findings

The total number of issues useq in this study was 82,

with 40 being issues of The New York Times. Because of the

difference in datelines, the end of Operation Desert Shield

and the beginning of Operation Desert Storm occurred for The

New York Times between 6:30 - 7:00 p.m., Eastern Standard

Time on January 16, 1991. 1In Saudi Arabia, the time was

3:00 a.m., January 17, 1991. This research, therefore,
included the January 17th issue of Arab News.
The total number of articles read and included in this

study was 930. The New York Times had a total of 399, and

Arab News, 531.

Location of Articles

In Arab News there were 145 articles (27%) on the front
page, while the majority, 236 (44%) were on the National
page. Only one article appeared on the International page,
while 72 (14%) were in the Local/Middle East section. There
were 13 (2%) in the Features section, and 64 (12%) in the
Editorial/Opinion pages. The latter pages included letters
to the editor, which are included in that figure (see Table
1)s

For The New York Times, the picture was a little

different. The majority of their articles, 238, (60%)

appeared on the International page. On the front page there

was a total of 68 articles (17%), 91 (23%) in the

32



33

Editorial/Opinion section, and only one each in the National

and Local/New York sections (see Table 1). It is

interesting to note that the articles on the National and

Local/New York pages were in the January 16 issue, the day

after the United Nations deadline had expired.

TABLE 1

Location of Articles on Operation Desert Shield
in Arab News and
by Number and Percentage

ARAB NEWS| ARAB NEWS| NEW YORK| NEW YORK
TIMES TIMES
LOCATION % OF NUMBER % OF NUMBER
TOTAL TOTAL
Front Page 27 145 17 68
International Page 0 1 60 238
Local (Middle 14 72 0 1
East/New York)
National 44 236 0 1
Editorial/Opinion 12 64 23 91
Features Section 2 13 0 0
Totala 99‘ M 399
=

Origin of Articles
Of the total number of articles, two thirds (357) of

those in Arab News were attributed to Wire sources, with the

majority coming from the Associated Press, while The New

York Times had only 37 articles (9%) attributed to Wire

th
sources. There were 13 from Reuters and 24 from the

Bylines accounted for only 117 stories

and 301 (75%) in The New York Times (see

Associated Press.

(22%) in Arab News,



34

Table 2). The majority of the bylines had

"Special to The
New York Times"

preceding the journalist'’s name.

TABLE 2

O;lgln b grticles on Operation Desert Shield Used in
Arab News and The New York Times by Number and Percentage

ARAB NEWS | ARAB NEWS | NEW YORK | NEW YORK
TIMES TIMES
ORIGIN % of Number % of Number
Total Total
Wire Services 67 357 9 37
By lines 22 117 75 301
Other 11 57 15 61
TOTALS 100% 531 99% 399

Datelines

When the datelines were examined, the results were as
follows: Arab News had the majority (231) from the Middle
East, with 117 from the United States, 65 from Europe, 20

from Iraq, and 41 from Great Britain. The New York Times

had, as was expected, the majority of its stories (130) from
the United States, 72 from the Middle East, 44 from Iraq, 34
from Europe and 14 from Great Britain (see Table 3). Arab
News had datelines from as far afield as Canberra,

Australia; Manilla, Philippines; Tokyo, Japan, and Moscow.



TABLE 3

Geograggiﬁ;&iQ§telines of Articles on Operation Desert
in Arab News and The New York Times
by Number and Percentage

ARAB NEWS| ARAB NEWS| NEW YORK| NEW YORK
TIMES TIMES
GEOGRAPHICAL AREA | % of Numb
OF DATELINE. Total * ;oggl Nunbex
United States 23 117 36 130
Great Britian 8 41 4 14
(England, Ireland &
Scotland)
Far East 1 6 2 6
(Japan/China)
IrMiddle East 46 231 20 72
IIIsrael 0 4 3 12
Iraq 44 20 12 44
Europe (including 13 65 9 34
U.S.S.R.)
Other 4 19 11 38
Totals 99% 507 100% 360
Note: Editorials 24 -
and letters
Totals 531 L
Support

All 930 items were evaluated for their advocacy of

ive
military action against Iraq. They were coded on a fiv

inst
point scale from strongly support to strongly agai

i i i . There
nmilitary action, with the mid point being neutral

ed strongly

i cod
were no items in Arab News which could be

i re 68 (13%
against, and only three were against. There we (13%)




36

neutral, 224 (42%) support and 23¢ (

44%) strongly support.
For The New York Times,

there were 14 (3%) which could be

codac A& SLIORg BuDpart, 110 {289 suppost, §9s (49%)

neutral, 73 (18%) against and 7 (2%) strongly against (see

Table 4).

TABLE 4

All Articles on pperation Desert Shield in Arab News and
The New York T%mes Coded for their Stance on Military
Action by Number and Percentage

ARAB NEWS | ARAB NEWS | NEW YORK NEW YORK
TIMES TIMES

AREA OF CODING % of Number % of Number

Total Total
Strongly Support 44 236 3 14
Support 42 224 28 110
Neutral 13 68 49 195
Against 1 3 18 73
Strongly Against 0 0 2

Totals 100% 531 100 399

The preceding data support the first hypothesis:

That foreign military intervention in the crisis would

be more supported in Arab News than in The New York

Times.

Types of Articles

The types of articles were categorized and 85% (450) of

those in Arab News were news stories compared to 72% (289)

: f the
of those in The New York Times. Only 4% (23) o

d be categorized as opinion while

articles in Arab News coul



37

14% in The New York Times coylq be so categorized (see Table

5).
, TABLE S
Types.of Articles on Operation Desert Shield
in Arab News and The New York Times
by Number and Percentage
g
ARAB NEWS | ARABR NEWS | NEW YORK | NEW YORK
TIMES TIMES
TYPE OF ARTICLE % of Rumber t of Number
Total total
News story 85 450 72 89
Editorial 2 12 ] 14
Opinion 4 2] 15 58
Feature 3 17 4 16
Poll 0 ! 1 L
Other 5 28 5 19
Totals 994 531 100¢ | 199
Themes

There were nine themes being investigated and a tenth
category for sundry. Military preparedness - war, and
negotiation - peace, were the major ones, with The New York
Times having 120 instances (31%) of negotiation as a themeo
For Arab News,
negotiation, 296 (49%) of

and 106 (27%) of military preparedness.

there were 59 instances (10%) of

military preparedness, 50 instances (8%) where aggression

% f the
against Kuwait was mentioned, and 87 instances (14%) o

only mentioned as a factor in

es in The New York

liberation of Kuwait. Oil was

wo cas
seven instances in Arab News, and t

Times (see Table 6)-



Themes of Articles

Arab News and The New York Times
=== New York Times

TABLE 6

=

on Operation Desert Shield in
by Number and Percentage

38

ARAB NEWS ARAB NEWS| NEW YORK| NEW YORK
TIMES TIMES
THEMES % of Number % of Number
Total Total

Liberation of 14
Kuwait L ¢ 10
Saddam out of Power 1 5 1 2
Other:
Effects on
Civilians 3 21
Background ) i
information 0 2 1 2
Sundry 10 64 28 108
Military 49 296 27 106
Prepardness
Negotiation 10 59 3l 120
0il 1 7 1 2
Economics 3 19 1 2
Aggression against 8 50 2 8
Kuwait

Totals 99% 610 100% 382

These data support the second hypothesis:

That the coverage in Arab News had more instances

mentioned of military preparedness and action as

opposed to negotiation.

Sources

Sources were divid

Governments, Military, and Civilian
gories were further divided into

employees.

identified and non-identified so

These cate

urces.

ed into three main areas, i.e.,

s who were not government



For Arab News, the total for government sources was slightly

lower, 63% (611) with 82% (507) being identified (see Tables

7 and 10). However, unlike The New York Times the majority

of the government Sources in Arab News did not come from
either the home government, (Saudi Arabia), or from the
other major country, the United States. Their majority

source was the Coalition Governments (see Table 7).

TABLE 7

Total Government Sources Quoted in Articles on
Operation Desert Shield in Arab News and
The New York Times by Number and Percentage

FXEAB NEWS | ARAB NEWS | NEW YORK NEW YORK
TIMES TIMES
GOVERNMENTS % of Number % of Number
Total Total
United States 34 214 67 396
Saudi . 3 19 3 15
Coalition 50 308 13 74
Iraqi and 13 80 17 101
Governments
supporting Iraq
Totals | 100% 621 100% 586

0f the government sources, Arab News quoted sources from

the Coalition Governments, which did not include United

States or Saudi sources most frequently, for a total of 308

The New York Times

times (50% of total government BOUEREE) -



40

quotes from Coalitjon Government sources ranked third with

(74) (refer Table 7% 5

As was expected, The quoted the U. S
. S.

New York Times

President and partisans more oftep ranking first with them

(67%) than did Arab News.

was second with 34% (refer to Table 8).

Government Sources
Shield by Numb

TABLE 8

Their ranking for these sources

Quoted in Articles on Operation Desert
er, Identified and not Identified

e —

Citizens were quoted a tota

ARAB NEWS | ARAB NEWS | NEW YORK NEW YORK
TIMES TIMES
SOURCES Identified| Not Identified| Not o
identified identified
U.S. President 142 46 171 106
and Partisans
The Pentagon 5 2 12 29
Democrats 19 0 77 1
Saudi 17 2 9 6
Government
Coalition 261 47 34 40
Governments
Iraqi 51 11 51 27
Government
4
Governments 12 6 19
supporting
Iraq 12
Totals 507 114 373 —
1 of 330 times. The New

ed
York Times had 167 citizen sources and Arab News quot

—,————,——— e

citizens a total of 163 times

(see Table 9).




Total Sources Quoted in Articles on Operation Desert Shield

TABLE 9

in Arab News and The N i
nd ew York Times
by Number Identified and not Identified

41

ARAB NEWS ARAB NEWS NEW YORK NEW YORK

TIMES TIMES

SOURCES Identified | Not Identified| Not

Identified Identified

Government 507 114 373 213
Civilian 108 55 157 10
Military 178 30 100 10
Totals 793 199 630 233

Arab News had the largest number of quotes from

military sources 208 (21%).

The New York Times had only

110 (13%) military sources (see Table 9).

The largest number of military quotes came from the

American Military (140, Arab News, and 108, The New York

Times), with the British Military second.

quotes also from the Saudi Military (17)

forces.

The New York Times

Coalition Military and only two British milita

one of which was unident

ified (see Table 10).

Arab News had

quoted no Saudi Military, no

ry sources,

and other Coalition



42

TABLE 19

Militafy Sourcesg Quoteq in Artj
Shield by Number, Identified and

M{\
ARAB NEWS ARAB NEWS NEW YORK NEW YORK
e e ] TIMES TIMES
SOURCES Identified Not Identifieq Not
identified Identified
American 120 20 99 9
\
British 17 7 1 1.
Saudi 17 0 0 0
Coalition 24 3 0 0
Totals 178 30 100 10
—— | 10 |

Unidentified Sources

1,855. Arab News had 992 (53%), with 199 (20%)unidentified.

The New York Times had 863 (47%), with 233 (27%)
unidentified. The total unidentified sources used by both
Publications in  this study was therefore 432 (23%) (see

Table 11).

TABLE 11

Total Identified and not Identified Sodfces Quoted in
Articles on Operation Desert Shield in Arab News
and The New York Times by Number and Percentage

ARAB ARAB NEWS| NEW YORK| NEW YORK| TOTALS
- NEWS TIMES TIMES

% of Number $ of Number

Total Total
Mol 1423
Identified 80 793 73 630
Not 20 199 27 233 432
Identified
_—_;etals 100% 992 100% 863 1855




43

Of the total sources quoted, Arab News had as its

highest unidentifijeq Source, civilians - 34% followed by

governments 18% and then military 14%. For The New York

Times, their ranking was a little different. Highest was

36% for Government Sources, followed by 9% for Military, and

6% for Civilian sources (see Table 12).

TABLE 12

~Total Types pf Sources Quoted in Articles on
Operation Desert Shield in Arab News and The New York Times
by Number and Percent not Identified

ARAB ARAB ARAB NEW NEW NEW
NEWS NEWS NEWS YORK YORK YORK
TIMES TIMES TIMES
SOURCES Total number % Total number %
quoted | not quoted | not
iden- iden-
tified tified
Government 621 114 18 586 213 36
Civilian 163 55 34 167 10 6
Military 208 30 14 110 10 9
Totals 992 199 20% 863 233 27%

The paper with the largest number of unidentified

government sources was The New York Times, 213 (36%), while

the Arab News had a total of 114 (18%) (see Table 13).



ARAB ARAB ARAB NEW NEW NEW
NEWS NEWS NEWS YORK YORK YORK
TIMES TIMES TIMES
GOVERNMENTS | Total Number % Total Numbe %
quoted | not quoted | not
Iden- Iden-
tified tifie
American 214 48 22 396 136 34
Saudi 19 2 11 15 6 40
Coalition 308 47 15 74 40 54
Iragi and 80 17 21 101 31 31
Governments
supporting
Iraq
Totals 621 114 18% 586 213 36%

Highest ranked among the unidentified government

sources for The New York Times were those from the Coalition

Governments, 54% with the Saudi government sources ranking
second, 40% and American Government, third with 34%. For

the Arab News, highest ranking was 22% for the American

government sources, followed by 21% for the Iragi government

and other governments which supported Iraqg.

Unidentified military sources ranked highest with Arab

ile Th
News, 14% (30) of the total number quoted (208), while The

abl
New York Times had 9% (10) of the total number (see T e

14),



45

TABLE 14

Nationality of Milita : .
Operation Desert Shield 17 aources Quoted in Articles on

in Arab News and The New York Times
by Number angd Percent not Identified

ﬁRAB ARAB ARAB NEW NEW NEW
EWS NEWS NEWS YORK YORK YORK
TIMES TIMES TIMES
MILITARY Total number % Total number %
quoted | not quoted | not
identi identi-
fied fied
American 140 20 14 108 9 8
British 24 7 29 2 1 50
Saudi 17 9 55 0 0 0
Coalition 27 3 11 0 0 0
Totals 208 30 14% 110 10 9%

The News Hole

The New York Times had an average of 144.33 total

stories per issue, which constitutes the average news hole
for this newspaper. They had an average of 9.98 per issue
on Operation Desert Shield. Arab News, on the other hand,
had an average of 123.33 per issue with a 12.64 average per

issue on the Gulf Crisis. The percentage of the news hole

d in The New York

used for articles on Operation Desert Shiel

Times was 6.9%. For Arab News, the figure was 10%.

i hich
The preceding data thus support hypothesis three w

states:

i Desert
That there would be more coverage of Operation

Shield in Arab News as a percentage Of the news hole,
ie

than in The New vork Times.



Chapter Five
Discussion

The three hypotheses put forward at the end of chapter
two have been supported by the data collected

The items in Arab News, though not written mostly by

their staff or stringers, scored higher on the scale in the

area of support. The New York Times data indicated that the

majority of the items were neutral or supportive. This
neutral stance was expected because of the reluctance of the
American public to support military intervention unless
American lives are in danger. A further investigation could
be carried out to ascertain whether the tone of the items
shifted more toward support after the war started.

As Table 6 indicates, there were indeed more instances
of military preparedness as a theme in Arab News, than in
The New York Times. However, The New York Times had its
majority in negotiation, with military preparedness as a
close second, while the most frequently mentioned theme in
Arab News was military preparedness (49%). The theme in
Arab News which had the second highest number was ‘the

liberation of Kuwait,’ followed by ‘negotiation,’ and

'aggression against Kuwait.’ The theme of getting Saddam

r did not feature largely in either

d
paper, coming at the bottom of the list in Arab News, an
ee way tie for last place in The New York

a factor of the crisis and oil.

Hussein out of powe

being in a thr

Times with economics as




t

appeared close to the January 15, 1991, deadline. Since

this situation had been in existence for three months et

the date of the first sample, perhaps background information

had been given on earlier dates.
Articles on the effects of the crisis on civilians were

found in both papers, Arab News, 21, and The New York Times,
16 (see Table 6). Of those in Arab News, two were part of a

series on the effects on the children, how they were coping
with the possibility of war, and their thoughts on it.
Other articles included information on preparation for
chemical attacks, where to go for information, and what the

civilians themselves were feeling about the situation.

Those articles in The New York Times dealt primarily with
the families of the deployed and about-to-be-deployed
servicemen and women. A few articles dealt with women in

the reserves who had been called to active duty and whose

families would be severely affected by their departure.

They covered those who were going, and those who did not

want to go.

Of interest to this researcher was the location of the

ta
items on Operation Desert Shield. From Table 1, the da

seem to indicate that Arab News treated the crisis as a

orit
national, local and Middle East concern. The maj y
. The
military force present in the region was American

nt of
number of soldiers there presented the largest deployme



48

military might si .
Y 9 Since the Vietnanm Conflict. These servicemen

were sent not fro
M One area, but from all over the nation

There were R i )
€Servists, National Guardsmen, and regqular Armed

orces pe
F personnel all there. There was no general area in

the nation that this crisis left unaffected, yet the

majority of the articles in The New York Times were placed

on the international Pages, with only one each on the local

and national page between January 15 and 16. Further
research can be carried out to see if items were shifted to
a more national and local stance once Operation Desert Storm
began.

Arab News appears to have a wider variety of datelines

than did The New York Times (see Table 3). The overwhelming

majority of their news items came from wire sources, while

The New York Times had their majority in reporter bylines.

The majority of these bylines it was noted were indicated as
being "special to the New York Times." There were also some
news stories without bylines that had that indicator.

The gatekeeping policies of Arab News which allowed the
choice of wire stories that reflected support and strong

s were determined, as Brown, 1979, might

ack (1981)

support in all item

indicate, by its editorial policy. But as Wom

would predict, the geographical vantage point of the

newspaper (i.e. Arab News) could have determined its
gatekeeping policies in this instance. The position taken
on Operation pesert Shield is crucial.

by The New York Times

Its coverage of the Crisis as "international” rather than



49
"national" news conforms to the findings of Lent, 1977,
These findings indicated that the daily papers of the United
States have not regarded this country as a major source of
news because of its big power status (Lent, 1977). of

particular interest was the observation that, although The

New York Times tended to treat Operation Desert Shield as an

International issue, keeping distance between the crisis and
the nation; the datelines of the stories used did not

reflect an International view (see Table 3).

The New York Times is one of the most prestigious daily
papers of the nation, seen to have a large role in setting
the agenda for the other media, and read by many who shape
and make the policy for the nation, thus helping to shape

their agenda also. It is therefore significant that the

majority of the items (49% in The New York Times) were coded
in the neutral category with regard to its stance on
military action versus negotiation. This is in keeping with
the traditional isolationist stance of the American public,
as was noted in the review of literature, Chapter Two.
However, it is therefore important to point out that

while The New York Times clearly supported negotiation, it

was still in favor of military action, as is slearly

evidenced by the 28% items in support, as opposed to 18%

. ot
against. Whether or not the ghosts of the Vietnam conflic

. or their
and the public’s reaction to it were the reason f

only be surmised.

cautious support can |
early different. With

The case for Arab News was cl



50
only 13% of their items in the neutral category, they were

clearly supportive (42%) and Strongly supportive (44%) of

United States led military intervention, as opposed to 1%

against.. That the United States had not been a welcome

nation in the Arab World is a fact of recent history. With
the request from King Fahd, and the subsequent deployment of
troops, the Arab public agenda with regard to America and

its forces needed to be set.

In most of the stories in Arab News, the intervention

was not highlighted as an "American" action, but rather as a
"Coalition" effort led by American forces. As was clearly
evidenced by the sources quoted, 50% of those in Arab News
came from the Coalition governments with 34% from the
American government.

In setting the agenda for the Arab peoples, the themes
of the articles would play an important role. Military
preparedness had 49% followed by the joint themes of
aggression against Kuwait/liberation of Kuwait, 22%. The
joint themes seemed to give the focus necessary for the need

for military action - the liberation from aggression being

committed on a brother nation. There were also several

stories which seemed to introduce the American soldiers to
the Arab peoples as family men, and those without families

were portrayed as eager and anxious to liberate Kuwait. of

. . Norman
notable interest was a feature article on General H

: : -Arab
Schwarzkopf. Although it had a byline which was non

. ied by The New
and was datelined Washington, it was not carrie Y



51
- ‘
York Times The article seemed to introduce the leader of

the Coalition forces to the Arab people, mentioning that his

father had strong ties to, and hag served the Arab World.

Norman of Persia, as he was referred to, had helped in the
liberation of Iran which put the Shah on the throne.

The present Norman, (of Arabia, it was hinted) not only
had a collection of Arabian daggers, but was a seasoned

soldier, according to the article. It went on to mention
his experiences in Vietnam, his heroism, and his nightmare
as the subject of Friendly Fire. The article portrayed him
as a leader worthy of respect, with the courage to rise from
adversity which is so respected in the Arab World. General
Schwarzkopf was portrayed as a man worthy to, and capable
of, getting the job of liberating Kuwait accomplished.

Arab News by its choice of news stories seemed to set
the public agenda for its readership - support for multi-

national military action, led by the United States forces,

to evict Iraq’s occupying army from Kuwait. The dissention

which Saddam Hussein sought to cause among the Arab nations

by reminding them of the "Great Satan" in their midst - the

United States forces - did not materialize, at least as

reflected in Arab News.

A look at the major themes covered by The New York

Times seems to indicate that, while their agenda appeared to

i iousl
be one of Negotiation, they were at the same time cauti Y

R £
Preparing the American public for the possibility o

military action.



52
Most people believe that the media agenda causes the
public agenda, for good or bad, and that the power of the

press will always be a force to be reckoned with. Small

wonder then, as the crisis developed into armed conflict,
that the military made strong attempts to control the flow

of information to the media. But that has to be the subject

of another study.



REFERENCES



REFERENCES

Aboubakr, Y. (?97?,_September 11-15). News values and socio-
economic priorities, Washington,

the Annual Meeting of
Communications.
ED 144 131)

Q.C: Paper presented at
lonal Institute of

roduction Service No:

the Internat
(ERIC Document Rep

Adams, R.C. (1981). News

papers and television as news
information media.

Journalism Quarterly, 58(4), 627-629.

Algraawi, M. A., & Culbertson, H. M. (1987).
between attribution specificity an
sources. Journalism Quarterly,

Relation
d accessibility to news
64(4), 799-804.

Anderson, D. A., & Murdock, M. (1981). Effects of
communication law decisions on daily newspaper editors.

Journalism Quarterly, 58(4), 525-528,534.

Aronson, J. (1971). Packaging the News. A critical survey
of press, radio, TV. New York: International Publishers.

ikian, B. H. (1973/74). Shaping.med;a content:
Bagg;o;eséional personnel and organizational structure.
Public Opinion Quarterly, 37(4), 569-579.

Barnes, F. (1985, April 29). My change of heart: Coming

around to the noble cause. The New Republic, 192, pp. 1ll-
12.

i news
Barranco, D. A., & Shyles, L._(1988). Arabdv?éeisraell
coverage in the New York Times, 1976 an .

Journalism Quarterly, 65(1), 178-181,255.

i isis: Campus, Vietnam,
8). The Columbia crisis na
Bar:gg,tﬁé gﬁeétg? )Public Opinion Quarterly, 32(3), 33
351,

d Israelis in the
i . Images of Arabs an B2y
Belgiggtigg.pgésé%97ggurnalism Quarterly, 55(4), 732 '
799.
i ap. The
Bell, D. A. (1985 April 29). The lost generation gap
¢ Rs 3
MPEQLLCJ_ 192, 14.

. Time, 26-
Beyer, L. (1990, October 8). The pattle beckons. 11lME.
r . I
28.

. erception of
Bogart, L. (1990). The public’s use and p 18, 709-719.

ini terly,
newspapers. Public Opinion Quar

54



55

Boyer, J. H. (1981). How ed

. itors vi
Journalism Quarterly, léw ob

28(1), 24-28.

Brandner, L., & Sistrunk, J. (

or mirror of community valu
497-505.

jectivity.

1966). The newspaper: Molder
€s. Journalism Quarterly, 43,

Brown, R. M. (1979). The gatekee

. ! per reassessed:
Lewin. Journalism Quarterly, s A retnrn to

56(3), 595-601,679.

Chandler, R. (1972). Public opinion (Changin i
d £UuD11C Op: ( ging attitudes on
contemporary issues.) New York & London: R.R. Bowker

Company. (A CBS Reference Book)

Chang, Tsan-Kuo (1989). The impact of presidential
sta@ements on press editorials regarding U.S. China
policy, 1950-1984. (Communication Research, 16(4), 486-

Communication Research,
509.

Chu, G. C. (1973, August). Communication and national
development - The contributions of Wilbur Schramm. Fort
Collins, Colorado: Paper presented at the Annual Meeting
of the Association for Education in Journalism. (ERIC
Document Reproduction Service No: ED 083 624)

Cohen, B. C. (1963). The Press and Foreign Policy.
Princeton: Princeton University Press.

Cole, W. S. (1953). America First. The battle against
intervention 1940-1941. New York: Vail-Ballou Press Inc.

Cole, W. S. (1974). Charles A. Lindbergh and the battle '
against American intervention in world War II. New York:

Harcourt Brace Jovanovich.

Daugherty, D., & Warden, M. (1979). Prestige presz editorial
treatment of the mideast during 1l crisis years.

Journalism Quarterly, 56(4): 776-782.

De Fleur, M. L. (1987). The growth and decligemginigziigih
on the diffusion of the news 1945-1985. CommunicCatlon
Research, 14(1), 109-130.

ivi lligerent: American

Divine, R. A. (1965). Ihe reluctant beJOhn e he

entry into World War II. New York:
Inc.

i ientific
Dunwoody, S. & Ryan, R. (1987) . Tgi ifed;?f§7?c1e
source. Journalism ouarterly, 64(1)«




56

i o N
Elias, S (1978, August) , American newspaper editorials

on the Vietnam war: ap ex -
L er . ;
content_analysis. Seattls, Weshiaprarligach to editoria)
ente

. : - Divisi s a4 d
Education in Journalism Annggl ConVeggioﬁsso?Eggéon for

ce No: ED 163 497)

Emery, E. (1972). The press and Ameri
history of the mass media. s
Inc.

An interpretative
New Jersey: Prentice-Hall

Erskine, H. (13970). The polls: Is war a mistake? Journalism

Quarterly, 34(1), 134-150.

Fighting Words. (1989, March.) Harper’s Magazine, 33-35.

Fish, H. (}976)..F.D.R. The other side of the coin. How we
were tricked into World War II. New York: Vantage Press.

Fletchgr, J. E., & Soucy, P. E. (1983). Army public affairs
officer as perceived by press and by military colleagues.

Journalism Quarterly, 60(1), 93-97,204.

Fromkin, D. (1991). The Middle East - lines in the shifting
sand. Smithsonian, 22(2), 132-134,136,138-148.

Funkhouser, R. G. (1973). The issues of the sixties: An
exploratory study in the dynamics of public opinion.

Public Opinion Quarterly, 37(1), 62-75.

Gallup Jr., G., & Newport, Dr. F. (1990). The Persian Gulf
crisis: American opinion throughout the month of August.

The Gallup Poll Monthly, 299, 2-3.

Gantz, W. (1981). The influence of regeqrgher methods on
television and newspaper news credibility evaluations.

Journal of Broadcasting, 25(2), 156-169.

Gergen, D. (1991, January 28). Warriors of the new world
order. U.S.News & World Report, 9.

- d
Geyelin, P. (1976). Vietnam and the Press: Limited UF% °0
an open society. In A. Lake (Ed.), The Leq§tv Press.
(Pp. 166-193). New York: New York University

Public

Gollin, A. E. (1985). In search of a useable past.
Opinion Quarterly, 49, 414-424.

" mmunication as a
Gonzalez, H. (1988). The evolution of co 302-307.

field. Communication Research, 15(3),




57

Graber, D. A. (1990).

Media i e
D.C.: Congressional Power in politics.

Quarterly Press. Washington,

Gustainis, J. J., & Han, D. F, .
watched: Rbetorical éailures(1988)- While the whole world

. . of {=
Communication Quarterly, 36(3), gggizqgr protest.

Hammond, W. M. (1988).
washington, D.C: Ce
States Army.

The military and the medj
ATy edia 1962-1968.
nter of Military History, United

Handberg Jr, R. B. (1972/73).
attitudes on war.
615.

The "Vietnam analogy": Student
Public Opinion Quarterly, 36(4), 612-

Herzstein, R. E. (1978). The war that Hitler won: The most

infamous propaganda campaign in history. Glasgow:
William Collins Sons & Co. Ltd.

Hunter, R. E. (1990). The United States role in the Middle
East. Current History, 89(544), 49-52, 88-89.

Hynds, E. C., & Martin, C. H. (1979). How non-daily editors
describe status and function of editorial pages.

Journalism Quarterly, 56(2), 318-323.

Hynds, E. C. (1984). Editorials, opinion pages still have
vital roles at most newspapers. Journalism Quarterly,
61(3), 634-639.

Israel said to have manipulated radio reporters. (1990,
August 6). Broadcasting, 119(6), 46.

Javetski, B. (1991, January 28). The Gulf: A special report.
Business Week, 26-30.

Kinnard, D. (1975/76). Vietnam reconsidered: An att@tgdinal
survey of U.S. army general officers. Public Opinio

Quarterly, 39(4), 445-456.

Kramer, M. (1990, October 8). The case against nukes. Iime.,
39.

Arabia and the house of Sa’ud.

Lacy, R. (1981). The kingdom:
New York: Avon Books.

. ; tition on daily
Lacy, S. (1988). Effect of intermedia compe lgg(l), kvt

newspaper content. Journalism Quarterly,
e in the world

Lasswell, H. D. (1938). propaganda techniqué L2 =2==

War. New York: Peter Smith.



58
Lasswell, H. D. (1965),
insecurity. New York:
Macmillian Co.

ngld politics and personal
e Free Press, a division of the

Lemert, J. B. (1970). News media competit:
conditions favorable to newspaperg?tlgézﬁngTQer
Quarterly, 47, 272-280. Journalism

Lent, J. A. (1977). Foreign news in Amerj ,
of Communication, 27, 46-51. erican media. Journal

Logan, R. (1987). Balance of editorial commentary in four

Florida newspapers during the 1984 presidential i
Newspaper Research Journal, 8(3), 7§-81. ial campaign.

Martin, S. R. (1988). Proximity of event as factor in

selection of news sources. Journalism Quarterly, 65(4),
986-989,1043. o

Mathurin, V. G. (1967). A content analysis of Vietnam war
news in the Times of London, using the New York Times
content as a basis for comparison. (Masters Thesis
submitted to the American University, Washington D.C.,
May 12, 1967). Masters Abstracts, 05/03, pp. 12-75.

Merrill, J. C. (1988). Inclination of nations to control
press and attitudes on professionalization. Journalism

Quarterly, 65(4), 839-844.

McAdams, K. C. (1990). Power prose: The syntax of
presidential news. Journalism Quarterly, 67(2), 313-322.

McCarthy, E. (1989, October). Let us prey. .Why_jou§n§1§sm
is becoming the new religion, complete with inquisitions

and infallibility. washingtonian, 25, 119

a Harbor.
Melosi, M. V. (1977). The shadow of Pearl Harbor. _
Political céntrovers over the surprise attack, 1941

1946. College Station: Texas A & M University Press.

; i i .S.
Mishra, V.M. (1979). News from the Middle East in five U

media. Journalism Quarterly, 56(2), 374-378.

i 1
Mowlana, H. (1976, March). The press and nationd

6-468.
development in the Middle East. Intellect, 46

in the 1980
Myers, D. §. (1982). Bditorials on the economy n ;ig "%y,
presidential campaign. Journalism QuarteériVe ==
419,



39

Myers. D. S. (1982), Editorial
recent presidentia]l campaign: and f
59(4), 541-547. '

oreign affairs in
Journalisnm Quarterly,

Nacos, B. L. (1990). The press,

resi :
York & Oxford: Columbis Univep esidents and crises. New

rsity Press.

Nagy, A. (1990). World wars at home: U.S. respo
. . . n
War 2 propaganda. Journalism Quarterly, 6?(1?? 287Yg§§?

Networks struggle to cover

Iraq crisis. (1
Broadcasting, 115(7), 31. q (1990, August 13}.

O’'Keefe, G. J., & Reid-Nash, K. (1987). Crime news and real-
world blues. Communication Research, 14(2), 147-163.

Ogden, C. (1990, October 8). Knowing when to duck.
28.

Time,

Patterson III, O. (1982). An analysis of coverage of the

Vietnam veteran. Journalism Quarterly, 59(2), 309-310.

Patterson III, O. (1984). Television's living room war in
print: Vietnam in the news magazines. Journalism

Quarterly, 61(1), 35-39,136.

Patterson III, O. (1984). An analysis of television coverage

of the Vietnam war. Journal of Broadcasting, 28(4), 397-
404.

Perez, D. (1982). Reporting Lebanon the christian way. The

media in the United States on Lebanon. A @edia source
quide presented to the Council on Internaylonal apd
Public Affairs. (ERIC Document Reproduction Service
No:ED231 705)

Perloff, R. M. (1987, August 1-4). Partisans and the press:

Perceptions of third persons and third person effects of

NEewsS q i i TX:
middle east. San Antonio, g
e ey 1 Meeting of the Association

Paper presented at the Annua . vt
for Education in Journalism and Mass Communication

(ERIC Document Reproduction Service No: ED 283 219)

f
Ranly, D. (1981). A look at editors, contiptmangaﬁgzﬁie o
the sunday newspaper magazine. Journalism Quarterly,
58(2), 279-285.

; onymity.
Reck, W. E. (1986, November 10). A question of anonym

U.S. News & World Report.




60

Reed, D. L., & Cline, (. g. 1981
Israeli invasion of southérn LébgigﬁftAg-éi%é dTge
dlrecgggnaldanalvsls Of middle east crisis cogeiaqe
ﬁﬁC'AnnuainMeNEQ. East Lansing, MI: Paper presentedogo
Joirnalism ?E;?g gf the Association for Education in

. oc . _
203 358) ument Reproduction Service No: ED

Riffe, D., Sneed, D., & Van Ommeren R. (198
4 : ! . 5) «
ed1tor1§1 page editors and cartoénisés seé iggzes
Journalism Quarterly, 62(4), 896-899. '

Rossant, J. (1991, January 28). For Riyadh, a f
into the real world. Business Week¥ 3i. orced march

Russo, F. D. (1971/72). A study of bias in TV coverage of

the Vietnam war: 1969 and 1970. Public Opinion
Quarterly, 35(4), 539-543.

Salwen, M. B. (1988). Effect of accumulation of coverage on

issue salience in agenda setting. Journalism Quarterly,
65(1), 100-106, 130.

Scott, W. A. (1955). Reliability of content analysis: The

case of nominal scale coding. Public Opinion Quarterly,
10, 321-325.

Shelly, M. (1968). Has the press failed us. Mennonite Life,
23(2), 88-93.

Sherer, M. D. (1989). Vietnam war photos and public opinion.

Journalism Quarterly, 66(2), 391-395, 530.

Siegel, F. F. (1984). Troubled journey: From Pearl Harbor to
Ronald Reagan. New York: Hill and Wang.

Smith, K. A. (1987). Effects of newspaper coverage on
community issue concerns and local government379-395
evaluations. Communication Research, 14(4), '

Smith, T. W. (1985). The polls: America’s most importdn”
problems. Part 1: National and International. ZXUD22%

Opinion Quarterly, 49, 264-274.

Soloski, J. (1989). Sources and channels of local news.

Journalism Quarterly, 66(4), 864-870.

major
South Africa to South America: Networkg r:ginto i237§), g3.
stories. (1990, February 19). Broadcasting, 22%



61

sreebny, D. (1979). American c ;
East: Perceptions ang problgigespondents 1n the Middle

56(2), 386-388. Journalism Quarterly,
st. Dizier, B. (1986). Editorij 1 )
endorsements: Chain-own;g vg?ge editors and

independent newspapers.
ch Journal, 8(1), 63-68.

steele, R. W. (1985). News of the "good war’
news management. Journalism Quarterly
783. '

Newspaper Resear

¢ World war 2
62(4), 707-716,

stempel III, G. H. (1952). Sam

. . ‘ ple size for classifvi
gggjggz matter in dailies. Journalism Quarteiiv¥lgg,

Stempel III, G. H. (1985). Gatekeeping: The mix of topics

and the selection of stories. Journalism Quarterly, 62
791-796, 815. =

Stempel III, G. H., & Westley, B. H. (Eds.). (1989).
Research methods in mass communication. New Jersey:
Prentice Hall.

Stocking, S. H. & LaMarca, N. (1990). How journalists
describe their stories: Hypotheses and assumptions in

newsmaking. Journalism Quarterly, 67(2), 295-301.

Stonecipher, H. W. (1981). Protection for the editorial
function: 1Is the first amendment right being eroded?

Journalism Quarterly, 58(3), 363-370.

The peace (death) movement. (1987, February 27). National
Review, 64, 16-17.

The Press Didn’t lose the Vietnam War. (1989, September 11).
Newsweek, 114, 40.

Tracy, K., Van Dusen, D., and Robinson, S (}987)&°;§§Zg of
and "bad" criticism: A descriptive analysis. JOULLS= =2

Communication, 37(1), 46-58.
Ward, S. A., & Seifert, R. (1990). The i@gziggngi ggporters
mechanics in journalistic writing: 8111, 104-113.

and editors. Journalism Quarterly,
ture and
Wayman, F. W., & Stockton, R. R. (1983). g?i :t;;gm -
stability of political attltudef:_lfifgp;g;gg_Qggzzgzlzg
1974-76 Dearborn panel study. PubliC
47, 329-346.



62

wiebe, G. D. (1973). Mass med;i ,
hié environment. edia and man’s

Journal i relationship to
432,446. T —c.L8M Quarterly, 50(3), 426-

williams Jr. R. M. (1989). The —— )
assessment several wars 1ater.erlcan soldier: an

53, 155-174. Public Opinion Quarterly,

windhauser, J. W., Norton Jr, W., g Rhode
. 2 * s ¢
Editorial patterns of Tribune'under thréesediiggg)'

Journalism Quarterly, 60(3), 524-528.

winter, J. P., Ghaffari, P. S., & Sparkes, v
. i J . M. .
major U.S. dailies covered Quebec sepaéatism r(1982) How

Journalism Quarterly, 59(4), 603-609. eferendum.

witteman, P.A. (1990, April 30). Nam 15 years later.

135, 18-21. lime,

womack, B. (1981). Attention maps of 10 major newspapers.

Journalism Quarterly, 58(2), 260-265.

Yagade, A. & Dozier, D. M. (1990). The media agenda-setting
effect of concrete versus abstract issues. Journalism

Quarterly, 67(1), 3-10.

Zaroulis, N., & Sullivan, G. (1984). Who spoke up? American

protest against the war in Vietnam 1963-1975. New York:
Doubleday & Co. Inc.




APPENDIX



64

DDA

e =
o\

L

o s
AL L AL TP
— LA Y
Sl € ool \rore. H{
HEAD OFFICE: P, 0, Box: 13195 JEDDAH 21493 SAUDI ARABIA
TEL.: 6694700 (7 Lines|

FAx.:GBOM-TUL:w&soJDlSSJ).

) Baaae Yy 3 3,0

/Saudi Distriburion Co,

oyl Lt L1

ARNWING1

T0 : SONJA M. QUINNETT
C/0 DEPT SPEECH, COMMUNICATION &
AUSTIN PEAY STATE UNIVERSITY HESTER
CLARKSVILLE, TN 37044

DATE: FER 23, 1991

Dear Ms Quinnett,

Saudi Research & Marketing (UK) has passed yo

regret that you have not been receiving Arag :;w;e::::1:S1us'f ?E
which was due as you know to the start of the war in the 5312 ate
Meanwhile, we would be happy to assist you with the informati;n o
need about the paper. the following are answers Lo the queries b
menticned in your letter:

CIRCULATION: 80,000 copies per day, excluding subscriplions. Compared

with the other twe parers of its kind, this figure is the
largest by far.

EDITORIAL FOLICY: Don't know what you exactly mean. Please clarify.

LANGUAGE: English

DISTRIBUTION: Is done through our company. We do both sales as well as
subscriptions. For sales, we deliver quantities to all
kinds of ocutlets throughout the Kingdem of Saudi Arabia.

IMPORTANCE: Quite important te the non-Arabic speaking communities
in Saudi Arabia, since it covers all naticnal news,
including new Saudi Laws and regulations, and business
updates. In addition, it follows up on global events,
and the activities of these communities.

OTHER COUNTRIES: Arab News is also distributed in Oman, Qatar, Jordan,
UAE, Syria, Sudan, Egypt, Japan and Kuwait before the
cccupation. Moreover, we have subscribers all over

the world.

MeTTeTi oL in 0

YULYALN CYYEAC: oo W O
LN YANY: o 3,5 0
SYYAVAY: oo Gl O
HYY\wv: .o 0
IYYrNA: oo Ll o
ALAAL AR ERSART N )

AYVATAY L AYVYaVe: 5 LA D
ATVYOVS L ATATIY : oo Juadl O
[YSCSCZRCHE N o)
(ANWVTY: sl WY 0
AYOVAAY : 5oyt O
AYNTVA: oo L0 O

AVTY L AWV ol SL A 0
TYIATY. .s.r,.-l.l o

T IR0 A A ALTTRRCSN e}
\uvv\\xa.vd,alc
VYTTYAT : oo Sl Jie O
(YITALA 2 AP O

T 2 LA LA s. LD
VIALATY  VIITTT S-S540
ATTAVAY o ATTAAAL G ol Tl O
YYTOATL 1 S. gt O

reetelr . e O



DAYy

DC: LA T -
| W \ W -

M bty g,

Saudi Distriburioy Co.

Hoping this is helpfy) information
you think of the paper. ’

Sincerely,

s \
Abdul Majid Othman
Marketing Manager

o L iy

MNevey JaslU
HEAD OFFICE: p, o, BOX: 13195 JE

may we asj You to let us k

Ltz 1,
el 36 s I;.,,.ni:,_

VAT Saavrane
LA vy

now what

wht
€ uomumila vy, L]
DDAH?NSUSAWMM

TEL: 6694700 (7 Unos)
umwmwmnmwnmausu

(ANYTY ANV sl 2L 0
TYATT: ;o peal O
ATYSAVE _eTTV\ese: o SO
ALAAAAL RO Y]
VYYTYAY: oo ot e O
(YYYAIN oo ABA O
v“r\ww.l'-lﬂ

YYOYALN vegonas HROM W N, |
YWy, s.di0

ATVATAY LAYYYaVe: o L O
AYYYOVE _AYITY: ol Lt O
ALY LU O
(ANYVTY: o eiYi 0
AYOVAAY : s Uyt D

AN 22047 FROWE LWy, |
sarvveviLlayt 0

SYYAVAY: ol s 0
LYYW o g
LLALA ) VEREE Y. |
MO s 0

AN Lo ) SRCN PP )

YWY st LAIXD
VIAMATL L VIe(TTT 5 LBS O
ATYAVAY o ATTRAAN ;o 130 Bl O
TYVOATI 1 3o pey O

Lo A CAEY FRCOE ¥ N . |

65



0179

Saudi Research
& Marketing
(UK) Limited

ARAD PREGS HOUBE
184 Hoh Holtom
LONDON WC1Y AR
UKMXD KINGDOM
Telophone: 01-831 4141
Telox: 22381
Fax: 0207 01331 2219

Cu.spany Reglatared In Englard
No. 1308701,

11:26

66

S.R.M, C-LONDGN =
R M. 601 0
0! —

Sl

21 January 1991

FAX TO USA
FAX NO 010 1 615 618 7475

FOR THE ATTENTION OF MRS S M QUINNETT. c/o Dept Speech Communi
. lc-
ation and Teatre

Der Mrg Quinnett

With reference to the fax sent by your father 1

‘ : f ast ’
must firstly apologise for the delay in rcplyingstow;zj ’.Imt
T have been absent Gue to illness. '

Unfortunately,

Ian unable to help you at present with your
request,

A T am sure you will understand, Arab News is only -rinte!
for distribution in the Arab countries, and not in trope,
90 the only copies we receive in our Londca office ars fer

set subscriptions and -for our archives use. We da nut keep
spare copies.

This means that ustvally I swould advise you te contact our
Jeddah office for more information, however, with the present
gituatizsn in the Qulf T am afraid that they will not te able
to supply you with so many baeck issues either.

I hope that you ¢zn understand that asking ..~ one or two back
issues would be acceptable (however, we do live to charge fcr
this fee), but we are unable to help you with such 2 bréad
request.

As a last resort, maybe you could tontact our Washington DC
of'fice, as they ;,a.rc closer to you, tut I fear that they will
give you the same response.

However, I give you below their telephone number:

202 638 7183

~T am extremely sdrry that we were unable to he}p you in this

instance.

Yours sincerely

e

" Seuse
FTRCULATION OFFICER



	000
	000_i
	000_ii
	000_iii
	000_iv
	000_v
	000_vi
	000_vii
	000_viii
	001
	002
	003
	004
	005
	006
	007
	008
	009
	010
	011
	012
	013
	014
	015
	016
	017
	018
	019
	020
	021
	022
	023
	024
	025
	026
	027
	028
	029
	030
	031
	032
	033
	034
	035
	036
	037
	038
	039
	040
	041
	042
	043
	044
	045
	046
	047
	048
	049
	050
	051
	052
	053
	054
	055
	056
	057
	058
	059
	060
	061
	062
	063
	064
	065
	066



